Achiziția unei mașini rulate poate fi o decizie excelentă pentru a economisi bani, dar vine și cu riscuri, mai ales dacă motorul are probleme ascunse. Motorul este inima mașinii, iar starea sa influențează performanța, siguranța și costurile ulterioare de reparație. Pentru a face o alegere informată, este esențial să examinezi atent motorul înainte de a finaliza tranzacția.
Iată ce trebuie să verifici pentru a te asigura că motorul funcționează corect și nu vei avea surprize neplăcute după achiziție.
1. Aspectul general al motorului
Primul pas este să inspectezi vizual compartimentul motorului. Uită-te atent la:
- Curățenia motorului
Un motor excesiv de curat poate indica faptul că vânzătorul a încercat să ascundă scurgeri de ulei sau alte probleme. Pe de altă parte, un motor murdar poate semnala neglijență în întreținere. - Scurgerile
Verifică dacă există pete de ulei sau alte lichide pe motor sau în jurul acestuia. Acestea pot indica garnituri defecte sau alte probleme tehnice. - Cabluri și furtunuri
Asigură-te că furtunurile nu sunt crăpate sau uzate și că cablurile sunt în stare bună.
2. Nivelul și starea uleiului
Uleiul este esențial pentru lubrifierea și funcționarea corectă a motorului. Pentru a verifica:
- Nivelul uleiului
Scoate joja de ulei, șterge-o cu o lavetă curată, apoi introdu-o înapoi și scoate-o din nou. Nivelul trebuie să fie între marcajele „min” și „max”. - Culoarea uleiului
Uleiul curat are o culoare maronie și translucidă. Uleiul negru sau cu particule metalice poate indica uzura motorului. - Mirosul
Uleiul ars sau cu un miros neobișnuit poate semnala probleme interne grave.
3. Lichidul de răcire
Lichidul de răcire ajută la menținerea unei temperaturi optime a motorului. Verifică:
- Nivelul lichidului
Rezervorul lichidului de răcire trebuie să fie între marcajele indicate. - Culoarea lichidului
Lichidul de răcire ar trebui să fie verde, roz sau portocaliu, în funcție de tipul folosit. Lichidul maroniu sau tulbure poate indica probleme cu sistemul de răcire. - Urme de ulei
Dacă vezi urme de ulei în lichidul de răcire, acest lucru poate sugera o garnitură de chiulasă defectă.
4. Fumul evacuat
Fumul evacuat poate spune multe despre starea motorului. Cere să pornești mașina și observă:
- Fum albastru
Indică arderea uleiului în interiorul motorului, ceea ce poate fi cauzat de segmentarea cilindrilor uzată sau de garniturile supapelor defecte. - Fum alb
Poate semnala prezența lichidului de răcire în camera de ardere, un semn al unei garnituri de chiulasă arse. - Fum negru
Sugerează un amestec aer-combustibil prea bogat, ceea ce poate indica o problemă la injectoare sau la senzorii motorului.
5. Sunetele motorului
Ascultarea motorului poate dezvălui zgomote anormale. Pornește motorul și fii atent la:
- Bătăi metalice
Acestea pot indica uzura lagărelor arborelui cotit sau a bielelor. - Zgomote de tictac
Pot proveni de la supape reglate incorect sau de la uzura lanțului de distribuție. - Suflu excesiv
Poate fi un semn al uzurii segmentelor pistonului.
6. Compresia motorului
Compresia este un indicator cheie al stării cilindrilor și a segmentelor pistonului. Pentru a verifica compresia:
- Cere unui mecanic să efectueze un test de compresie. Valorile trebuie să fie similare între cilindri.
- Diferențe mari de compresie pot semnala uzura pistonului, segmentelor sau chiar a supapelor.
7. Bateria și alternatorul
Deși nu face parte direct din motor, bateria și alternatorul sunt critice pentru funcționarea acestuia:
- Nivelul de încărcare
Verifică tensiunea bateriei înainte de pornire (trebuie să fie între 12.4 și 12.7V) și în timpul funcționării motorului (13.8-14.5V). - Semne de uzură
Asigură-te că bornele bateriei nu sunt corodate. - Indicatori de bord
Verifică dacă martorul de baterie sau de alternator este aprins în bord.
8. Distribuția
Distribuția este una dintre cele mai critice componente ale motorului. Verifică:
- Tipul distribuției
Este pe curea sau pe lanț? - Ultima schimbare
Cere documentația care atestă înlocuirea curelei sau lanțului de distribuție. Dacă nu există informații clare, ia în calcul înlocuirea imediată după achiziție. - Zgomote specifice
Zgomotele metalice pot indica probleme cu lanțul de distribuție.
9. Injectoarele și sistemul de alimentare
Pentru motoarele pe benzină sau diesel, injectoarele au un rol vital. Verifică:
- Funcționarea injectoarelor
Cere un test pentru a identifica posibile blocaje sau scurgeri. - Consum de combustibil
Dacă motorul consumă mai mult decât specificațiile producătorului, injectoarele pot fi cauza.
10. Test de diagnosticare electronică
Un test de diagnosticare realizat cu un scanner OBD2 poate dezvălui erori ascunse:
- Coduri de eroare
Verifică dacă apar erori înregistrate, cum ar fi probleme la senzorii motorului sau la sistemul de aprindere. - Starea senzorilor
Senzorii de oxigen, de debit de aer și de temperatură pot afecta performanțele motorului dacă sunt defecte.
11. Istoricul de service
Un motor bine întreținut are un istoric clar de service. Cere:
- Facturi și documentație
Pentru schimburile de ulei, filtre, curele sau alte componente. - Intervalele de revizii
Asigură-te că reviziile au fost efectuate conform recomandărilor producătorului.
Verificarea motorului unei mașini rulate este un proces complex, dar esențial pentru a evita probleme costisitoare. Dacă nu te simți suficient de sigur pentru a face aceste verificări singur, apelează la un mecanic de încredere. O inspecție detaliată poate face diferența între o investiție bună și o sursă de cheltuieli constante.
Dacă administrezi un parc auto și dorești să oferi clienților tăi auto rulate cu garantie, colaborează cu Expert Consulting & Repair. Cu soluții personalizate de garanție, vei putea atrage mai mulți cumpărători și îți vei crește reputația pe piață. Află mai multe despre parteneriat chiar acum!